Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Iklan

Iklan

Thursday, January 06, 2011

Terapi : Gapi

Saya bukan orang yang memerlukan terapi yer. Jangan salah anggap. InsyaAllah.. harap2 tidak juga dimasa akan datang.

Membela ikan sesuatu yang rumit bagi cik bungaOren. Tetapi bila melihat ikan didalam balang sambil berenang2 adalah sesuatu yang mengasyikkan. Tak percaya? Cuba la try beli sekor dua. Letak dalam balang kecil dan atas meja makan or meja study or tepi kabinet dapur. Your eyes will always try to look at those fish. hehehehe..

Anyway jangan la pulak letak ikan kaler gelap2. Comfirm la taknak jeling kan. Letak ler ikan yang warna warni macam ikan gapi. Ikan laga pun ok jugak.




Mula2 dulu mak sama adik bongsu perempuan cik bungaOren yang rajin usha dan bela ikan ni. One day, kitaorang terpegi pasar tani besar shah alam (seksyen 13) dan terbeli sepeket ikan gapi yang ada seekor ibu gapi yang sedang sarat mengandung. Tiba dirumah kitaorang tengok anak dia dah keluar 3 ekor. Semua excited. Mak ikan tu beranak dari tengah hari sampai petang jugak la. Total anak dia around 30-40 ekor jugak la. So cik bungaOren terdapat la 20 ekor anak ikan.

Hayat anak ikan tu tak lama. Sebab cik bungaOren tak berapa nak pandai jaga lagi kot. 2-3 weeks ikan2 tu mati. Sedey dan terkejut. But nevermind la, nanti kita carik ikan baru. Okey?



Mesti ada orang tanya.. kenapa letak anak ikan dalam balang kecil. Memang la dia mati.
1. Letak dalam balang berasingan daripada ikan2 besar lain bagi mengelakkan anak-anak ikan ini dimakan oleh ikan-ikan besar.
2. Letak dalam balang prego sebab cik bungaOren nak ambil gambar senang. Kalau letak dalam balang besar bersepah skit ikan ni.. tak nampak ikan tu banyak. plus kalau ambil keseluruhan balang tak nampak itu ikan. nampak macam dusk / debu.
3. Letak dalam botol kicap. Idea cik bungaOren kunun2 style decor la.. tak bleh blah kan.  hahaha (but i like it)


Nota:
1. Actually hari terjaga pukul 5 pagi.
2. Dan kedengaran bunyi hujan diluar rumah.
3. Selak2 hdisk carik gambar hujan. Tiada yang menarik.
4. Terjumpa pula gambar si gapi.
5. Bila ler gamaknya dapat nak beli balang aquarium dan ikan gapi nih.
6. Bagi sesetengah orang RM100 is nothing to worries for their hobbies
7. For me it is something. Buy the other important main thing first.
8. Bukan apa nak beli balang yang cantik skit. Alang2 nak bela.
9. Dah beli balang kena beli kabinet nak letak balang kan.. hahahahaha

3 comments:

  1. Ye, alang-alang nak bela biar bersungguh..hehe

    Selamat jadi penternak Emy!

    :-)

    ReplyDelete
  2. hahaha..papabear..siut jer..tambah jaws jugak...!

    uishh..k.aimy..sape yg kata RM100 tu nothing for their hobbies...sape tu? sape tu? nak powwww neh...

    Saya Dan Kamu: Penjana Ekonomi Negara..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...