Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Iklan

Iklan

Friday, November 12, 2010

DIY : Langsir

Gunting kain langsir
.
Jahit
.
Jahit dan tetas


Me: Camna leh senget lagi nih.
Me: Adoi.. kena tetas semula ke nih?
Me: tetas.. tetas..

MyEmak: Bila la nak siap jahit nih.. asyik tetas je..

Me: Hehehe.. (dalam hati.. mak dah expert takper la..)


I have to make curtains for my sister new house
She trust me because I had make my own curtain for my house 4 month ago.
And i made Eyelet curtain hokey.. (bongkak? hehehe)

Kebenaranya
Langsir rumahku agak senget benget
Normalla kan.. first time try.. (alasan? hehehe)

Nota:
1. Kaji jenis, warna dan bentuk langsir yang sesuai untuk tema rumah
2. Dapatkan ukuran tingkap yang tepat sebelum membeli kain langsir
3. Ukur setiap tingkap yang hendak dibuat langsir. Diulang SETIAP tingkap. Lain tingkap lain ukurannya walaupun kelihatan sama besar.
4. Ukur dan gunting kain langsir di kawasan permukaan yang rata.
5. Pastikan bucu kain 90darjah. Ini menandakan ketepatan garisan. Setelah beberapa percubaan menetas kain langsir yang senget. Saya menggunakan tanda aras ini untuk memastikan langsir tidak senget lagi.
6. Tanda dengan kapur jahitan bahagian2 yang hendak digunting.
7. Semak semula tanda guntingan pada kain sebelum menggunting kain, terutama jika melibatkan kain langsir yang mahal harganya
8. Ukur, lipat dan pinkan kain langsir sebelum dijahit.
9. Pastikan ukuran pasangan kain langsir sama panjang dan dipinkan. Kaedah ini diguna pakai untuk 2 atau lebih keping langsir untuk 1 tingkap yang sama. Kerana jika tak sama panjang nanti langsirnya tinggi sebelah.
10. Jahit langsir dengan penuh kesopanan dan kesusilaan dan kesabaran. Terlajak perahu boleh diundur, tersenget jahit boleh ditetas semula jahitannya. Tapi rajinkah anda untuk menetas semula jahitan kain yang senget itu?

Nampak macam senang je nak buat langsir yang simple mimple nih. Padahal! berpeloh jugak nak buat..

Source:
http://www.io.com/~hcexres/textbook/instrxx5c.html
http://hubpages.com/hub/Curtain-fabric-options
http://www.indobase.com/home/window-treatment/fabric-for-curtains.html

7 comments:

  1. saya pn jahit langsir senget.. standard laa kak emy.. jahit sekali sekala mmg akan lupa walaupn pernah buat sekali sekali.. kena ambik upah menjahit baru expert..

    ReplyDelete
  2. peah
    since kita lama kenal.. i charge u double.. ok? :P

    ReplyDelete
  3. hyt
    betul yati.. so bila nak beli mesin jahit nih.. confirm ada orang nak tempah kat yati nanti..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...