Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Iklan

Iklan

Wednesday, March 30, 2011

Peti Ais bocor pulak

Semalam terlalu rajin tak bertempat. Nak buang ais dalam peti ais. Tetapi terlalu pandai sehingga menggunakan pisau untuk mempercepatkan pencairan ais.

Tiba2 pisau tertusuk pada ruangan gas penyejuk peti ais. Errkk..

Sedey.. menyesal.. takut.. semua ada.

Sekarang ada 2 penyelesaian.
1. Tampal sendiri dan guna semula.
    Nak terus tampal dan guna takut pula ada kesan sampingan yang tidak diketahui.

2. Hantar repair
    Kebarangkalian harga alat ganti lebih malah daripada harga peti ais itu sendiri.

3. Beli baru.
    Niat dihati memang nak dibeli baru saja peti ais itu. Namun tiada kekuatan dalam poket duit.








Nota:
1. Selagi bernama kita bernama manuasia kita akan diuji
2. Tidak dikatakan beriman kita selagi kita tidak diuji
3. Kita diuji berdasarkan kemampuan kita juga
4. Lagi berat ujian kita lagi kuat iman kita
5. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya.
6. Merangkaklah jika hanya boleh merangkak
7. Kerana pasti kita akan bangun dengan kegembiraan.
8. Hikmahnya sekarang masih kita tidak ketahui
9. Maka hadapi dengan senyuman
10. Kerana apabila kita diuji itu tandanya DIA sayangkan kita.

13 comments:

  1. ayoookkk....

    ai pun penah kena cam tu. tapi bukan ai yang buat. hubby ai yg punyer keje.. rasanya dalam seratus lebih nak kena repair tu. dorang akan tampal dan tukar gas lain.

    mmm... kami terus beli peti ais lain dan yang tu jual masuk dalam mudah. sokojap je ada orang beli...

    ReplyDelete
  2. aiyoooo!!!!



    anak siaaapaaaalah turun bendol macam cicak tu!!! heheheeeeee..

    ReplyDelete
  3. nm02
    nak beli baru juga.. tapi tak cukup budget lagi.. huhuhu..

    DrSinga
    anak mak dia.. tak bleh reveal nama.. kang mak dia pelangkung saya.. budak ni baru nak belajar berjalanan kisahnyer.. hahahaha..

    ReplyDelete
  4. kak m boleh buat mcm NM02 tuh.. tampal dulu.. then kumpul duit beli peti ais baru..

    kalau yati senang je.. beli yg baru.. hehehehe.. kes malas nak susah payah gi repair sbb ada kemungkinan akan rosak balik.. nanti tak pepasal emo sendiri..

    ReplyDelete
  5. sama!cmne nak wat ni.nk tampal guna ape eak?

    ReplyDelete
  6. hyt
    sayang yang lama.. tapi memang kena beli yang baru..

    papabear
    hihihi.. tQ.. jarang papabear nak puji.. hahaha..

    princess
    jangan tampal sendiri.. kena hantar kedai.. sebab ada 2 lapisan yang kena tampal.. tapi biasanya kos nak tampal dan isi semula gas ni.. mahal juga.. kadang2 lebih berbaloi beli baru.. saya telah beli baru peti ais ituew.. huhuhu..

    ReplyDelete
  7. owh..nak beli baru mcm mbazir plak.sy student duk umah sewa.minggu depan nk pindah da.tampal jela kan?hehe.pape pun thanks..

    ReplyDelete
  8. semalam telah berlaku pada wa.
    gas dia kuar sampai habis..
    nak tampal masa tu gak tp takut kalau gas tu bahaya..

    lepas tampal, pasang balik, bangun je tidur peti ais tak sejuk2..

    apa jln penyelesaiannya?? sapa2 leh tulung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sy br je ke nih? ape ye nk buat? mmg tgh stress pk

      Delete
    2. Boleh ke kedai utk repair.. cost mungkin dalam rm200+- utk tampal tempat bocor dan kemudian isi gas baru.. itu yang saya tanya kat kedai, masa peti ais saya bocor.. pk-pk balik.. beli baru je la.. (-_-)y

      Delete
  9. arghhh!!! sy br je kene nih... dah la student... peti ais kongsi beli...
    ape ek nk buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kongsi duit utk repair.. or boleh jugak kongsi duit beli baru.. (-_-)y
      susah kan takder peti ais..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...