Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Iklan

Iklan

Saturday, November 12, 2011

Resepi Betik muda masak air

Betik muda masak air adalah antara makanan kegemaran bungaOren. Senang dan simple dan yang penting sedap di tekak bungaOren. Sayur betik muda ini sedap dimakan  sebagai hidangan tengahari bersama nasi putih panas2, ikan kembung goreng dan sambal belacan. Memang sedap.



Bahan-bahan
1. 1 biji betik muda
2. 2 ulas bawang merah
3. 2-3 biji cili padi / cili kering
4. Sedikit belacan
5. Sehelai daun kunyit
6. 2 gelas air

Cara-caranya
1. Kupas kulit betik dan buang bijinya.
2. Potong kecil betik (senipis 1cm dan selebar 3 cm - lebih kurang)
3. Hiris halus bawang merah.
4. Hiris cili padi / cili kering
5. Masukkan betik yang telah dipotong, bawang merah, cili padi dan belacan ke dalam periuk
6. Masukkan air
7. Rebus bahan-bahan tersebut sehingga mendidih
8. Masukkan daun kunyit yang dipotong kasar. Biarkan seketika.
9. Siap untuk dihidangkan.


Nota:
1. Nak makan apa yer hari ini?

5 comments:

  1. x pernah makan pun benda pelik ni...('_@)

    ReplyDelete
  2. Saya pun suka masak resepi betik muda, tapi yang masih hijau lagi bukan yang dah separuh masak..masak lemak ikan masin.

    Tp jarang org jual betik muda, kena cari rumah yg ada pokok..intai2 kot ada rezeki..haha

    :-)

    ReplyDelete
  3. nazrie
    takkan mak hang tak pernah masak? pelik aku..

    ReplyDelete
  4. cheqna
    saya ok.. yang hijau ke yang separuh masak ke.. klu ada saya belasah jer..

    kat pasaraya takder jual.. cer tengok kat pasar tani.. or kat pasar.. ada saya pernah jumpa.. tapi jarang la..

    ReplyDelete
  5. serius x pernah...slalu kitorg mkn betik masak jer...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...