Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Friday, November 26, 2010

Cita-cita saya


Question:
1. Can we predict what would happen to us in the future?

2. Adakah semua yang kita cita2kan dan impikan itu tercapai?

Anyway, korang ingat tak apa cita2 korang tulis dalam report kad masa korang darjah 1? As for me.. saya punya cita2 masa kecil ialah

1. Kerja kilang
2. Peguam
3. Cikgu

Kerja kilang

Firstly, jangan pandang sebelah mata orang kerja kilang nih.. kerana mereka lah kita dapat guna komputer or laptop depan kita ni.. kerana merekalah kita dapat pakai kasut yang cantik2 dan mahal2 ni.. kerana mereka lah kita dapat guna TV, kipas, pendingin udara.. hatta periuk nasi sekali pun derang yang tolong kita buat. Bukan engineer yer.. bukan juru teknik.

Kenapa saya nak jadik pekerja kilang?

Sebab masa kecil2 dulu makcik2 dan kakak sedara ramai yang kerja kilang. Derang selalu bawak balik gula2, kaler pensil dan buku2 untuk kami adik beradik. Bagi saya masa itu pekerja kilanglah orang yang paling banyak duit. Serius saya ingat derang lah orang yang paling banyak duit. Yer la, dok kampung dan tak terdedah dengan dunia luar sangat. Antara orang yang kaya masa tu.. tokey kedai ikan dan tokey kedai runcit. :)

Berjayakah saya jadi pekerja kilang?

Yerp. Dengan bangga saya mengumumkan saya telah pun berjaya mencapai cita2 saya yang pertama. After SPM, saya telahpun bekerja di kilang Thompson, Penang selama 6 bulan lebih kurang. Dukacitanya saya terpaksa menamatkan karier saya itu untuk seketika.

My late father had forced me to register to one of the IPTA kat semenanjung malaysia. Dah dapat tawaran takkan tak pegi kan. Maka dengan berat hati saya melepaskan pekerjaan itu. Anyway, thank for my late father, if not because of him, i wouldn't had known what is life is all about.

Semasa cuti semestar pun saya masih berjaya untuk bekerja sebagai operator pengeluaran wanita untuk sebulan dua. Seagate, Ipoh dan Sony, Juru pun pernah dijejaki.

Dan sekarang pun masih bekerja di kilang. Cuma bezanya sekarang bekerja di kilang mengeluarkan perisian. Alhamdullilah. Masih bekerja dan ada pekerjaan.

Cita2 sebagai peguam?

Macam berjaya. Walaupun tak dapat title official sebagai peguam. But the task is quite similar. Need to meet people. Talk to people. Raise our opinion and defend our dignity. Kelas kan. Paling tak suka bila kena jumpa user yang banyak karenah.. adoimak tak tahan.. makanya saya jadik seorang yang sangat bersabar. Alhamdullillah.

Cita2 sebagai cikgu?

Macam berjaya juga. Still tak dapat title Cikgu, the truth is sometimes i need to train the users / client about our system. Logically boleh consider sebagai cikgu kan. Sebab sometimes users call me Cikgu. :)


Nota:
1. Yang paling penting pekerjaan kita mesti halal
2. Seorang muslim wajib mencari rezeki yang halal
3. Mencari rezeki yang halal adalah perintah Allah
4. Kita kena berusaha mencari rezeki yang halal
5. Rajin2 lah bersedekah dengan rezeki kita itu.

15 comments:

  1. bestnyer...bnyak pengalaman kerja..mesti banyka jugak simpanan...suka...suka...suka sgt2...

    ReplyDelete
  2. wah emy... ingat lagi ko cita2 ko masa kecik.. aku rasa masa kecik2 dulu semua std je jawapannya Doktor/Polis/Guru (selalu mak bapak yg tetapkan nk jadi apa).. tp aku serius x ingat dah..huhuh..

    p/s:serba sedikit tahu dh bground ko.. wah very e opposite..

    ReplyDelete
  3. omurice
    banyak pengalaman.. tak semestinya banyak simpanan.. hehehehe.. baru nak belajar menyimpan..

    ReplyDelete
  4. ardina
    Alhamdullillah.. ingatan kuat lagi.. hihihi.. mungkin ada mak bapak yang tetapkan nak jadi apa tapi bukan derang yang kena tulis kat dalam report kad kan3x.. :P

    anyway parents aku tak kisah kitaorang nak jadik apa.. yang penting jadik orang berguna.. insyaAllah.

    ReplyDelete
  5. wah...keje kite ni equals to byk pekerjaan ropenyer...saya nak jadi 'spy' masa kecik2 dulu..

    My New Entry: It Is The Night Of Love

    ReplyDelete
  6. ok ape keje kilang. kilang colgate.hehehe

    ReplyDelete
  7. peh...memang tak disangka cita2 hang nak jadi pekerja kilang. unbelievable seriously..

    ReplyDelete
  8. peah
    nak jadik spy ek..
    so berjaya dah ler.. spy data.. keje ngan gomen2 tu..

    ReplyDelete
  9. khairy
    itu cita2 masa kecil.. masa dah besar.. di report card dah tulis pekerjaan lain. tapi chek kena keja kilang utk tambah pendapat / pengalaman. :)

    ReplyDelete
  10. zz
    hehehehe.. anak manager kilang colgate dah bersuara dah.. :P

    ReplyDelete
  11. zz
    hehehehe.. anak manager kilang colgate dah bersuara dah.. :P

    ReplyDelete
  12. kecik2 dulu nak jadi doktor..
    tp skrg tak minat.
    jauh betul medic dgn architecture
    haha

    ReplyDelete
  13. cumiechiqi
    wah.. architect ke? citer2 dulu pernah cita2 nak jadik architect.. tapi macam tak mampu je kan.. :) dengar citer kos nak jadi architect tinggi...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...