Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Iklan

Iklan

Sunday, November 14, 2010

Menu: Ketam masak lemak

Peribahasa melayu dolu2.

1. Bagaikan ketam mengajar anaknya berjalan betul / lurus

sebenarnya bagai “ketam mengajar anaknya berjalan betul” membawa maksud hendak membetulkan orang lain.. tetapi diri sendiri dan batang tubuh “orang yang hendak mengajar” itu sendiri pun jalannya masih tidak betul. tapi tak salah nak membetulkan orang lain. dengan harapan kita pun cuba atau sama2 berubah ke jalan yang betul yang nak kita tunjukkan itu.


2. Kuat ikan kerana radai, kuat burung kerana sayap, kuat ketam kerana sepit, kuat manusia kerana ilmu.

Setiap makhluk ciptaan Allah itu ada kelebihan masing2. Bersyukurlah dengan kelebihan kita sebagai manusia. Gunakan lah ilmu yang dikurniakan ini sebaik-baiknya.

Nota:
1. Kerana manuasia berilmulah maka terhasilnya masak lomak ketam ni. :)
2. Senget2 ketam ni jalan, tapi bila dah jadik masak lemak ketam, sedap oo..
3. Tak suke makan ketam sebenarnya sebab susah nak makan. Tapi isi ketam sedap kan.


Source:
http://kiasanmelayu.blogspot.com/2009/11/bagai-ketam-mengajar-anaknya-berjalan.html
http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=kerana&d=11

7 comments:

  1. sodap yer itu lomak ketam..tak tahan betui tgk..

    ReplyDelete
  2. amboiiii ... bapaok sedaknye ... kecor air liur koi nengok wehhh

    ReplyDelete
  3. K.emy masak atau emak k.emy yg masak nih?

    ReplyDelete
  4. nagakeciks
    mung ni apis.. koi tengok kurus dah.. makan banyak makanan berlemak.. kasik lebey lomak.. :P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...