Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Iklan

Iklan

Friday, May 06, 2011

Dugaan: Kenapa aku diuji?

Pada zaman dahulu, bungaOren ada terbaca status facebook seorang kawan.

Don't compare your life to that of others. You have no idea what their journey is all about..

Selang beberapa dekad, dengan tidak diduga, bungaOren telah menerima satu panggilan telefon daripada seorang kawan. Kawan yang bungaOren dah lama kenal dan mungkin anda juga kenal.

kawan: Hello, bungaOren?
bungaOren: Yer! Hello, kawan??

kawan: Maaf, awak saja kawan yang saya kenal masa ini.
bungaOren: hmm..

kawan: Jika awak berada berhampiran orang ramai, harap dapat jauhkan diri..
bungaOren: baik..

kawan: Saya ada rahsia nak diluahkan.. Saya harap saya dapat percaya awak..
bungaOren: baik..

kawan: kisahnya begini bunga.. bla.. bla.. bla..
bungaOren: Serius? Jangan main2 wei.. nak nangis saya dengar nih!

kawan: betul bunga.. bla.. bla.. bla.. sob.. sob.. sob..
bungaOren: Saya sangat simpati. huhuhu.. Itu yang dapat saya tolong. Don't do something stupid ok! Ingat kita masih ada Allah tuhan yang kita boleh bergantung harap.

kawan: sob.. sob.. sob..
bungaOren: Call me if you need my ears and shoulder! We should meet and eat aiscream or something sweet!

Kami berjumpa tidak lama selepas itu.

Sungguh berat dugaan yang kawan bungaOren hadapi. BungaOren sendiri, masih tak percaya dia diduga dengan dugaan seberat itu.

 - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - -
"Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216

 "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45

"... ....dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12

 - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - - - - - - - -  - - -






Nota:
1. Setiap daripada kita akan diduga dan diuji.
2. Dugaan yang kita terima berbeza2
3. Hadapi dugaan dengan senyuman dan kesabaran.
4. Pasti ada hikmah disebalik musibah
5. BungaOren sendiri sentiasa dihuji
6. Alhamdullillah
7. Allah Maha Besar!
8. Allah bersama dengan orang yang bersabar.


10 comments:

  1. best entry ini..sy menjadi lebih kuat n bersemangat bile baca ntry..walaupun skang ni tgh down giler..

    ReplyDelete
  2. This is what life is all about... Hidup kalau xde dugaan.. Kuranglah warnanya....

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Emy,

    cantik post ni..moga2 kita sentiasa tabah dgn dugaan Allah SWT dan bertambah2 keimanan selepas diduga.

    maaf ye lama tak menjenguk sini, hope all's well with u and family.

    :-)

    ReplyDelete
  4. iera
    semangat! enjoy our life.. what eber it is.. DIA sayang kita..

    Jake Daughter
    Betul.. pelangi itu cantik kan.. :)

    ReplyDelete
  5. cheqna
    thanQ cheqna.. daripada tersimpan diminda.. baik dikongsi bersama.. hilang sikit beban dikepala.. insyaAllah..

    saya pun terjarang update skrang ni.. baru nak kuatkan jejari utk kembali menaip..

    ReplyDelete
  6. :)

    rasa nak menangis..
    tapi benarlah kata-kata mu kak emy..

    Allah sayang kita..
    bersangka baik dengan Allah..
    pasti ada hikmah yang kita tidak sedar.. :)

    thank you kak ingatkan..

    ReplyDelete
  7. Baca entry kak emy kali ni, buat syai menitis air mata.
    Syai xlama dulu pernah diuji dgn dugaan yg maha berat oleh Allah SWT. (kak emy pon tahu)
    Masa tu syai hanya fikir kenapa syai diuji sebegini hebat.
    tp dgn sokongan suami, keluarga & rakan2 rapat..alhamdulillah syai dapat terima hakikat, itu semua Qadaq & QadarNya.

    Setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya. Mungkin didunia dugaan/ujian adalah satu musibah,
    Tp kita tak tahu apa yang Tuhan nak berikan pd kita di Sana. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui.
    Baru2 ni syai dikurniakan rezeki lagi. Alhamdulillah.. Allah tidak kejam, dia tahu ape yg hamba dia perlukan. Cuma kita sebagai hambaNya jangan sesekali lupa pada-Nya walau dlm apa keadaan sekalipun.

    Semoga kawan kak emy tabah menghadapi ujian. Bykkan bersabar.


    p/s: mcm tau jer status facebook tuh milik siapa.. :)

    ReplyDelete
  8. Thanks sis. Kebetulan. Tgh down gak hari ni.

    Gear upppp balik!

    ReplyDelete
  9. ashiena
    ThanqQ to eyan juga.. eyan pun selalu ingatkan akak.. :)

    syai
    :) Tahniah syai.. jaga kesihatan baik2 yer.. DIA tahu yang terbaik untuk hambaNya..

    sama2 lah kita mendoakan kesejahteraan sesama kita dunia akhirat..

    ps: akak pun tau status fb tu milik siapa.. hehehe..

    ReplyDelete
  10. bukan sepet
    semoga tabah menghadapi dugaan bro.. :)

    ps: sesamalah kita saling mengingatkan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...