Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Iklan

Iklan

Friday, April 20, 2012

Gelas hampir penuh


Saya kata gelas ini hampir penuh. Tapi kalau ada yang kata gelas itu belum penuh, itu pilihan anda. (Tengah-tengah hujung bulan, boleh pulak tawakal makan kat clubhouse! huhuhu)

Kadang-kadang, kita akan diajukan soalan berkenaan dengan air di dalam gelas, sama ada gelas itu separuh penuh atau separuh kosong? Jawapan kita sebenarnya menunjukkan sudut pandangan kita terhadap sesuatu.

Secara  psikologi .. jika jawapan kita adalah "separuh penuh" maka jawapan kita itu menggambarkan kita seorang yang berfikiran positif. If there's a will there's a way. Kita akan menggunakan seluruh keupayaan yang ada untuk berjaya. Berlainan pula jika jawapan kita adalah "separuh kosong", ia menggambarkan kita seorang yang berfikiran negatif. Kita akan sentiasa menggunakan seluruh kelemahan yang ada untuk tidak berjaya. Anda yang mana? Pilihan ditangan anda. (-_*)y

Nota:
1. Saya akan jawab "separuh penuh" (sebab saya kan dah dapat jawapan bocor.. hehehehe)
2. Psst! gambar-gambar tangkapan saya dah dapat lesen untuk dijual. (Yeay.. Alhamdullillah..)
3. Serius susah nak lepaskan diri untuk diterima. (Yang lepas ini pun adalah percubaan kali ke5!)
4. Mujur ada kawan2 sudi memberikan ilmu mereka kepada saya! (Thanks wei!!!)
5. Ramai yang lepas sebenarnya pada percubaan kali pertama (Mungkin saya tak banyak ilmu macam depa)
6. Rezeki saya mungkin tidak secepat mereka atau anda, yang pastinya rezeki saya pasti ada!
7. Saya sangat yakin dan bersyukur dengan rezeki yang saya akan terima dan telah terima.
8. Keduanya, tak payah cerita la, panjang pulak entry kali ini. (Ni pun dah panjang!)
9. Entry ini adalah sinambungan daripada entry ini 1st submission2nd submission4th submission dan  semangkuk taugeh
10. Terima kasih lah kerana sudi membaca sehingga ke nota #10


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...