Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Iklan

Iklan

Tuesday, October 04, 2011

Pola baju


Bagi penjahit-penjahit baju tidak profesional, perlulah buat pola baju pada kertas minyak dahulu sebelum dipotong kain yang ingin dibuat baju. Apabila pola kain / baju telah siap, maka tekapkan pola kain / baju yang hendak dipotong. Pinkan pola kain / baju pada kain yang hendak dipotong. Kemudian baru potong kain sebenar.

Apabila kita merancang sesuatu, rancanglah sebaiknya. Perancangan sebaiknya akan mengurangkan kesalahan yang mungkin timbul semasa pelaksanaan sesuatu pekerjaan.

Namun jika kita telah merancang dan masih banyak masalah yang timbul maka periksa diri kita atau persekitaran kita. Bersedialah untuk membuat perubahan. Jangan hanya melihat kuman diseberang laut, kerana mungkin gajah didepan mata kita lebih hensem untuk ditatapi. Atau mungkin kita perlu lihat pada diri kita sendiri yang perlu diubah.

Nota:
1. Berubah untuk kebaikan.
2. Tak guna mengubah orang yang tidak sedar yang mereka perlu berubah.
3. Jangan pula kita berubah menjadi seperti mereka yang tidak berubah.
4. Berfikir sebelum bertindak
5. Kerana tindakan kita akan dikira disana kelak. (mungkin)
6. Saya masih mencuba menjadi orang dan bukan batu.
7. Kadang2 saya tewas.

5 comments:

  1. dah 2, 3 entry cikbungaoren menunjukkan gambar pola-pola jer...mana hasil baju yg dh siap??? plezz2 wat entry utk baju yg dh siap...:P

    ReplyDelete
  2. nazrie
    (-_-)y hang ingat aku tak reti jahit baju ke? hehehehe..

    ReplyDelete
  3. hehe emy xreti jait baju.haha selalunye gajah depan mate mmg susah nak nmpk kan?heeee :p

    ReplyDelete
  4. aku x ckp pun ek hg x reti...tp klu reti mana buktinya...klu setakat jahit langsir x pyh yer..hahaha...:P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...