Tanyalah hati dulu sebelum menulis. Ingatlah, apa yang kita tulis itu bakal menjadi saksi di akhirat kelak, kerana di sana kita akan dinilai di hadapan Allah mengenai apa yang kita tulis itu.

Iklan

Iklan

Wednesday, May 30, 2012

Itik dalam kolam


Peribahasa 'Seperti memandikan itik' 

Semalam, first time dengar peribahasa  'Seperti memandikan itik'  daripada seorang pemanggil sebuah rancangan di radio. Lebih kurang maknanya seperti peribahasa 'Seperti mencurah air ke daun keladi' tapi ada sedikit perbezaan.

Nota:
1. Thank to the caller..
2. Alhamdullillah dapat idea untuk upload gambar itik dalam blog.
3. Hari rabu = wordless please! (-_-)y

Monday, May 28, 2012

Ikan pelaling


Ikan pelaling yang disusun cantik-cantik untuk diambil gambarnya sebelum disiang dan dimasak dan dimakan.

Jika selalu ke pasar, anda akan perasan yang ikan pelaling ini semakin mahal harganya. Dulu (tahun lepas) saya pernah beli ikan ini dengan harga RM4.00 sekilo! Tapi rasanya bulan ini, harganya diantara rm7.00 -rm8.00 sekilo. Adakah kerana saiznya sedikit besar?

Nota
1. Ikan pelaling semakin hari semakin mahal harganya
2. Gambar ikan pelaling ini dah kena reject!
3. Sekian, terima kasih.

Tuesday, May 22, 2012

Buah Naga





Buah Naga adalah buah daripada sejenis pokok kaktus. Ia ditanam secara komersial di Vietnam dan Australia, walaupun ia berasal dari Amerika Selatan. Buah naga yang matang adalah seberat lebih kurang 400 gram tetapi ada juga yang membesar sehingga lebih satu kilogram!
Isi buah naga berwarna putih, merah, atau ungu dengan taburan biji-biji yang berwarna hitam yang boleh dimakan. Tekstur isinya adalah seperti isi tembikai, manakala rasanya pula adalah seperti buah kiwi. Ciri-ciri unik inilah yang menjadikan buah naga amat sesuai dijadikan ramuan dalam salad buah-buahan.
Sumber wiki

Nota:
1. Menarik juga kalau tanam pokok buah naga ini di belakang rumah.

Tuesday, May 15, 2012

Sauk ikan



Tahan ikan di parit tepi bukit.. 


Utamakan keluarga, semakin hari semakin sayang.


Ada seekor ikan berenang diposisi terbalik.

Aktiviti keluarga tidak semestinya perlu berkelah di tepi pantai Port Dickson, tak semestinya makan di hotel 5 bintang, tak semestinya bergembira di taman tema, tak semestinya melancong ke tempat-tempat melancong (tempat melancong?lost wording actually hahaha..), tak semestinya bermain di taman permainan, tidak semestinya mengadakan jamuan barbecue, tak semestinya tangkap gambar di kedai gambar dan lain-lain lagi aktiviti lain..

Kami pun ada buat aktiviti keluarga.. salah satu aktiviti keluarga kami adalah sauk ikan di parit belakang rumah. Itu je nak bagi tau. Sekian terima kasih. (-_-)y

Nota:
1. Ikan-ikan itu disauk dan dimasukkan ke dalam akuarium.
2. Ikan-ikan dijaga oleh sepupu yang sesekali datang ke rumah.. (rumah dikampung selalunya tiada orang)
3. Pada suatu hari, kami ramai-ramai pulang ke kampung..
4. Tengah-tengah malam kecoh satu rumah ada tikus mati dalam akuarium
5. Masing-masing malas nak buang.. (tapi hairan tak berbau tikus itu, ikan pun elok berenang-renang)
6. Pagi-pagi esoknya, kecoh lagi!
7. Bukan tikus yang dikecohkan semalam yang berada dalam akuarium itu
8. Hanyalah seketul batang kayu yang diletakkan oleh seorang adik tidak lama dulu!
9. Semua lega sebab tak perlu nak cuci akuarium 

Saturday, May 12, 2012

Kucing liar


Salah seekor kucing liar yang berkampung di kawasan belakang rumah kami

Saya bukanlah peminat, pemeluk mahupun penyuka kucing. Dan juga BUKAN jenis yang tak boleh tengok kucing datang dekat dan kemudian jerit-jerit takutkan kucing itu. Pernah cuba try untuk peluk haiwan kesayangan baginda Rasullah ini, tapi tak berjaya. Masih tertanya-tanya perasaan mereka yang gemar memeluk kucing-kucing ini. Beruntung sungguh mereka. Paling extreme saya boleh buat adalah bermain acah-acah dengan kucing belaan adik dirumah.

Tapi rasanya sekarang saya telah terbela beberapa ekor kucing liar dibelakang rumah. Jika ada lebihan makanan, insyaAllah, adalah rezeki mereka. Cukuplah sekadar mereka kenal saya dan saya kenal mereka. Semoga kucing-kucing ini akan doakan kesejahteraan saya dunia dan akhirat.

Nota:
1. Adik kedua bongsu saya baru beli kereta dan tadi dia bagi saya test drive kereta baru dia. (Bestnye!)
2. Memang dari dulu teringin kereta jenis macam tu dan tetiba rasa nak beli kereta macam tu...
3. Saya sangat sayang kereta comel saya yang sangat berjasa kepada kami sekeluarga
4. Tapi tak salahkan kalau beli lagi satu kereta. (-_-)y (Berangan banyak duit)
5. Memang hampir setiap hari diprovoke dek adik-beradik untuk beli kereta baru (Sampai letih nak tepis)
6. Sistem kewangan saya masih belum stabil dek batu berat yang ditangguh.. (Not credit card ok!)
7. Dan masih tercari-cari jenis kereta yang sesuai dan relevent dan berkenan dihati
8. Dan hari ini saya rasa saya tahu apa yang saya nak! (Weeee.. dah jumpa yang berkenan)
9. Saya nak kereta yang macam adik saya jugak.. nak yang tu jugak.. yang itu dan bukan yang lain..
10. Start aim, start collect information, start make some strategy with plans and action.. dan tak lupa doa..
11. Rasanya paling awal dalam 2 tahun baru dapat kot.. (hehehe.. lamanya)
12. Dalam 2 tahun macam-macam boleh berlakukan.. (Tengok la macam mana.. kita hanya merancang)
13. Semoga impian hari ini menjadi kenyataan... Amin3x..

Friday, May 11, 2012

Bunga Kesidang



Ini bunga kesidang.. nama botaninya vallaris glabra .. dipanggil bread flower di negara-negara barat


Dipanggil pokok bunga kerak nasi di bahagian utara semenanjung Malaysia


Dipanggil bunga tikam seladang di pantai Timur


Bunganya kecil-kecil berwarna putih kehijauan


Baunya harum.. seakan-akan bau daun pandan..

Nota:
1. Alhamdullillah pokok kesidang dibelakang rumah sudah mula berbunga.
2. Semoga pokok kesidang terus hidup subur dan sentiasa berbunga
3. Baunya wangi.. sesekali menerpa masuk kedalam rumah.. 
4. Wangian daun pandan daripada belakang rumah. 
5. Alhamdullillah.. Kita semua makhluk Allah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...